Približiti djeci estetiku i umjetnost – ova misao potaknula je ravnateljicu Katarinu Kolenković da ostvari suradnju s akademskim kiparom Tomislavom Šiškom Vukovićem. Umjetnost u službi djece – tako bismo mogli nazvati ovu zajedničku interakciju djece i umjetnika. Pomalo neobična ideja o projektu kojem je cilj poticanje i razvoj mašte djece predškolske dobi, u dječjem vrtiću Siget urodila je plodom većim od očekivanog.
Nakon što je kipar ponudio tri prijedloga crteža, djeca su izabrala onaj koji im se najviše sviđa. Bio je to svemirski brod. Masivni brod od drva rastao je pred njihovim očima, mališani su zainteresirano pratili spajanje njegovih stranica i velikih očiju upijali s kojim se alatom služi kipar i kako nastaje svemirski brod. Kad je rad bio gotov i smješten u veliki stakleni atrij vrtića, ravnateljica je prikupila dječje dojmove. Prvo im je postavljeno pitanje – kako vam izgleda kipar? Odgovori mališana su je iznenadili:
′Kipar je smiješan jer drveće drži nogama dok pili′, rekao je Ivan K. (5,4 g.).
Karlo, Z. (6,2 g.) je zaključio da kipar izgleda ′opasno i da je jako kao pračovjek′, a Josip K. (5,4 g.) se upitao: ′Kipar može raditi k′o majstor s pilom, ali zašto nema čekić?′
Nakon što su se igrali u svemirskom brodu i dobro ga promotrili, ravnateljica ih je pitala na što ih podsjeća skulptura. Djeca koja nisu pratila njegovu izradu, izjavila su: ′Tu bi mogao živjeti slon jer je okruglo i veliko′. (Robert B., 3,6 g.). ′Kad krtica izađe iz zemlje i napravi ono brdo. Kako se to zove?′ (Karlo B. 3,4 g.). ′Gle koliku ima rupica, tu izlaze i ulaze mravi′. (Mirna R. 3,9 g.). ′To su stupovi koji drže dijamant′. (Filip S., 6,8 g.).
U igri su djeca davala imena brodu, putovali na različita mjesta i susretala različite likove. Ivan M. je u raketi Akena, putovao na planet Plutom gdje je hladno. ′Tamo žive Kiki-čviki koji su zeleni, imaju rogove, 3 oka, antenu, 4 ruke, 2 noge′. Igor T. je bio uvjeren: ′Raketa se zove ′Spejs′ šator, to ti znači specijalni šator, pali se na gumb, a astronauti moraju znati šifru 3-0-5 i šapnuti ′brodu poleti′.
Hrvoje Š. pokazao je sklonost ekologiji: ′Naš brod se spušta u špilje i jame, tamo ima stroj kojim uništava smeće koje su ljudi napravili. Taj stroj sve pošiša k′o frizer′.
Posljednje pitanje kojim su odgajateljice u vrtiću potaknule dječju maštu bilo je od čega bi oni napravili svemirski brod. ′Od metala, bio bi siv i crn, imao bi svjetla i gumbe, a išao bi na struju′. (Ivan, M. 7 g.). Jedan od najoriginalnijih odgovora dao je je Igor T. (6,6 g.): ′Ja bi brod napravio da može u atmosferu,a to ti je ono što brani sunce da ne udara jako u Zemlju. Brod bi imao čvrsti štit od asteroida! ′
Susret s kiparom za djecu je neprocjenjiv
Karakteristika djece rane i predškolske dobi jest da ih više od rezultata rada zanima sam proces stvaranja jer u životnim situacijama ona nemaju priliku promatrati pravog radnika, umjetnika. Za djecu ove dobi organiziraju se jednokratni posjeti ustanovama u kojima djeca mogu promatrati ove aktivnosti, osjetiti ih, zapamtiti ili primijeniti. Vrijednost ovog projekta pedagoginja vidi u tome što su djeca višednevno promatrala rad pravog umjetnika, a paralelno s time, za njih su bile organizirane radionice – stolarska, kiparska i likovna, u kojima su koristili ostatke drveta, čekić, glinu, škare, papir i različite druge materijale. U prostoru svemirskog broda, u kojega odjednom stane pet do šest mališana, djeca prerađuju svoje osjećaje i prenose ih u igru. To smatramo velikom pedagoškom vrijednosti projekta.
Otvorenje postava i izložba prigodnog naslova ′I svemirci imaju povijest′, Tomislava Vukovića – Šiška i predstavljanje kipo igračke Svemirski brod upriličeno je u Dječjem vrtiću Siget 22. svibnja 2003. Od tada svemirski brod iz našeg vrtića ostavio je traga u djetinjstvu mnogih generacija. I danas tu stoji, potiče djecu na osamu i maštovite izlete…kada budete u prilici zavirite u njegovu čarobnu utrobu i krenite sa nama na put…